zondag 5 juli 2015

Ebooks verrijken het aanbod

Zeker in een klein taalgebied als het Nederlandse is er een enorme verschraling in het aanbod van gedrukte boeken. Pornografie bestaat niet. Zelfs Fantasy-boeken en SF zie je bijna niet verschijnen, toch niet van eigen auteurs. Uitgevers geven altijd hetzelfde soort boeken uit. De Nederlandstalige romans bijvoorbeeld zijn veel te netjes. En dan bedoel ik niet dat er geen seks in voorkomt. De onderwerpen zijn eenvoudig en in de geschreven zinnen zit geen pit. En de lezer heeft geen keuze, die moet lezen wat hij aangeboden krijgt.

Uitgeverijen spelen op zeker en men kan hen dat niet verwijten. Wanneer ze een gedrukt boek uitgeven wordt het break even-punt bereikt bij duizend verkochte exemplaren. Minder boeken verkopen van een bepaalde titel betekent verlies maken op die titel. Er rekening mee houdend dat een boek waarvan 3000 exemplaren worden verkocht in de Vlaamse boeken top tien staat, wordt het duidelijk dat het niet altijd evident is om geen verlies te maken.

Auteurs kennen het fenomeen van de redactievergadering waarin over het lot van hun boek wordt beslist. Hun boek is goed, want het is door de selectie geraakt en er wordt overwogen om het uit te geven. Maar een uitgeverij beschikt over een bepaald budget. Er wordt maar een vooraf bepaald aantal titels uitgegeven. Als dat bijvoorbeeld tien is, wat zegt dat over de kwaliteit van het elfde boek dat in de koelkast blijft?

Een boek dat ik schreef over de Bende van Nijvel wekte interesse van twee Vlaamse uitgeverijen. Er zijn er maar vijf, dus dat was een succes.
Bij alle twee die geïnteresseerde uitgeverijen werd tijdens de laatste redactievergadering beslist om het ‘nog even in de koelkast’ te stoppen.
De belangrijkste reden daarvoor was dat ze op dat moment geen expert voorhanden hadden om te oordelen over de door mij naar voren gebrachte theorie. Er worden namen genoemd in het boek en dat houdt altijd een zeker risico in voor een uitgeverij. Samengevat: niet de kwaliteit van het boek, maar het feit dat ik nog geen renommee had inzake misdaadverslaggeving besliste of de lezer er mocht van genieten of niet.

Met de opgang van Ebooks verandert dit alles. Uitgeverijen kunnen wanneer ze over de economische haalbaarheid van een titel twijfelen, beslissen om een boek enkel elektronisch uit te geven. En spelen er andere twijfels dan economische, dan geeft de indie zelf zijn boek uit. Finaal beslist enkel de lezer wat hij leest. En dat was vroeger anders.

Charlie Hedo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten