donderdag 25 augustus 2016

Boerkiniverbod

Via een opiniestuk in Het Laatste Nieuws - @hln wil journalist Jan Segers - @jshln de "gruwelijke absurditeit van een verbod op de boerkini" aantonen. In naam van onze westerse vrijheid dient hij religieuze opvattingen te verdedigen die onvrijheid ademen is zijn stelling. Hij is verkeerd. Vrijheid is relatief, onvrijheid wordt te pas en te onpas uitgeademd.
Gaan solliciteren met een baard van drie dagen is not done in onze westerse maatschappij. Ik scheer mij elke week. Waarom zeven keer dezelfde handeling doen voor dat beetje stoppels vraag ik me af. Tenzij een baard onhygiënisch zou zijn. Maar wat dan te zeggen van mannen met een baard?
Dit maar om tot het volgende te komen: ik ben nogal voor vrijheid, hoewel die nooit absoluut kan zijn. En daar ligt de reden waarom een #boerkiniverbod te verdedigen is en zelfs wenselijk is.

Godsdienstvrijheid is een goed principe, maar het individu mag zijn vrijheid ook in dit geval niet gebruiken om anderen te koeioneren. In het huidig klimaat waarin een aantal extreme islamieten de samenleving terroriseren getuigt het van meer dan slechte smaak om met een boerkini op een strand te gaan liggen.
Een vrouw met een boerkini neemt niet alleen een stelling in, ze daagt de rest van de bevolking uit en ze maakt hem zelfs bang. Zelf zou ik er niet naast gaan liggen, bommengordels worden gewoonlijk gedragen door ten eerste islamieten en ten tweede mensen met te veel kleren aan in relatie tot de weersomstandigheden. Dergelijke vrouw heeft geen respect voor ons. Zelf scheer ik me vóór een sollicitatie en wanneer ik de werkgever moet vertegenwoordigen, ook al vind ik het compleet nutteloos.

Rest de vraag of de samenleving iets als een boerkini moet verbieden. Het geeft munitie aan IS. Als we ons echter daardoor laten leiden zijn we ver heen. Maar is een verbod voor de rest wel opportuun? Jawel, en wel hierom: Stel dat ik morgen een T-shirt-lijn lanceer met afbeeldingen van de profeet Mohammed als geitenneuker, en stel dat het een verkoopsucces wordt. Op de dijk van Oostende lopen tientallen mensen rond met een shirt waarop een geit en de profeet Mohammed met zijn penis staan afgebeeld. Zou men deze wansmakelijkheid moeten verbieden? Ja! Onder andere omdat het andere mensen stoort. Vrijheid van mening en godsdienst zijn absoluut behalve in de gevallen waarin ze niet absoluut zijn.

Charlie Hedo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten