zondag 14 juni 2015

Gaat Standaard boekhandel Free Record Shop achterna

Zal de digitale revolutie dezelfde impact hebben op de boekensector als op de muziekwereld? Een boek is vanzelfsprekend geen CD. Ik kan zelf enorm genieten van een boek en hiermee bedoel ik het kijken naar en in de handen houden van de verzameling bedrukte bladen. De papierkwaliteit en typografie laten me bijlange niet koud. Ik degusteer de flaptekst, de titelpagina, het colofon als zijn het heerlijke amuse gueules die vooraf gaan aan het topgerechtje dat de roman zelf is.

Ik hou van mijn boeken thuis die niet alleen op planken staan maar door het hele huis rondslingeren. Door mijn slordigheid en na veel verhuizingen speelde ik heel wat exemplaren kwijt en ik mis ze allemaal, ik denk er met weemoed aan terug, die verloren boeken kosten samen wellicht geen duizend euro en ik ben door slechte investeringen al vele keren duizenden euro’s kwijtgespeeld, maar daar denk ik nauwelijks aan. Wel aan die enkele boeken…

Gedrukte boeken mogen niet hetzelfde lot ondergaan als wijlen de CD (ja, er worden er nog verkocht, maar vijf keer minder dan vroeger en waar zijn die cd-winkels?).
Een boek lezen verschilt wezenlijk van een cd beluisteren. Wanneer je in je luie zetel naar muziek ligt te luisteren maakt het niet zo heel veel uit welk apparaat die muziek door de boxen jaagt. Als je in diezelfde luie zetel een boek leest voelt het heel anders aan wanneer je een gedrukt boek in de handen houdt dan wel een Ereader.

In principe hebben boeken hier een streepje voor op oude muziekdragers als platen en cd’s. Ook aan digital natives biedt het gedrukte boek een zeker leescomfort. Boeken hebben echter ook een groot nadeel. Waar je naar muziek kan luisteren terwijl je iets anders doet gaat dat niet met lezen. Anders gezegd, je kan maar een beperkt aantal boeken aan. Als de Ebook-markt 30% inneemt van de boekenmarkt verliest het traditionele boek dat marktaandeel.

Voor uitgeverijen hoeft dat geen probleem te betekenen. De marge op Ebooks is minstens even groot als die op gedrukte boeken. De boekhandel ziet zijn verkoop echter met 30% teruglopen wat economisch gezien nefast is. En als de boekhandel verdwijnt dreigt het traditionele boek mee te verdwijnen. Tenzij boekhandels natuurlijk inventief zijn en een nieuw businessmodel ontwikkelen. Een boek lezen met een café Latte voor me is een van mijn favoriete bezigheden. Misschien een ideetje?

Waar ikzelf uiteraard niet aan meedoe is het afwijzen van Ebooks. Die bieden zoveel voordelen, zichtbare en nog onzichtbare, waar ik het volgende week wil over hebben, dat het gewoonweg dom is dit nieuwe universum als literatuurliefhebber links te laten liggen. Dat is zoals een liefhebber van mooie wagens die zegt dat een Harley Davidson een stomme machine is omdat ze maar twee wielen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten