donderdag 1 april 2021

Orange is inderdeed the new black

Tijdens een avondlijke vergadering van de gemeenteraad in Merchtem liet raadslid Luc Asselman, echtgenoot van Maggie De Block, zich betrappen op de volgende uitspraak: "Van die vuile zwarten hebben we er al genoeg in Merchtem".

Eerder op de dag was Luc Asselman door allochtone jongeren op het fietspad belaagd. Het gaat mij hier niet om de vraag of de heer Asselman fout was, overdreef of een ongepaste uitspraak deed. Ik heb hem ooit gekend als een bescheiden en vriendelijke man. 

Ik wil het hebben over het gebruik van het woord "zwarten". Dat woord wordt ons tegenwoordig opgedrongen als een beter alternatief voor neger. Ik betoog al van in het begin dat dat quatsch is. 

Ten eerste had het woord neger twintig jaar geleden geen negatieve connotatie. Nikker was het scheldwoord in het Nederlands. Neger was neutraal. Ik zie niet in waarom dat moet veranderen. 

Ten tweede wordt het woord "zwarte" zoals de uitspraak van meneer Asselman bewijst, al veel langer ('70) als scheldwoord gebruikt. Die vuile zwarte, die zwartzakken, het is weer ne zwarte ... Zelf heb ik die woorden nog nooit uit mijn mond laten komen, maar nu zou ik ineens niet meer "neger" mogen zeggen, maar wel "zwarte" MOETEN zeggen. Hallo?

Ten derde: Morgen zal het woord "Zwarte" allicht te beladen geworden zijn. Zoals de soap met gehandicapten ('70)- mindervaliden ('80) - andersvaliden ('90)-en hoe die mensen-die-alleszins-ons-grootste-respect-verdienen tegenwoordig ('00) mogen heten?  Wat gaan we dan moeten zeggen tegen een neger? Een naar de oranje kleur neigende medemens die absoluut op gelijke voet staat met ons en ons respect verdient?

Respect geef je, je maakt het niet na door woorden te veranderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten