zaterdag 30 januari 2016

Waarom in het Nederlandstalig gebied maar 3% van de verkochte boeken Ebooks zijn en in Amerika 30%

Ik weet niet hoe het in Amerika zit, maar de lezer aan deze kant van de grote plas zal de eerste vijftig jaar steeds een gedrukt boek verkiezen boven een digitaal. Een gedrukt boek is veel aangenamer om te lezen en romantischer om te bezitten.
Het ligt echter daar niet aan dat slechts 3% van de verkochte boeken digitaal is. Want het digitaal boek heeft een unique selling point waardoor het de omzet van de boekensector kan vergroten zonder die van het gedrukte boek aan te vreten. De Ebook-verkoop moet het niet hebben van bestsellers. Omdat de productiekost van een Ebook nihil is, op de arbeid van de schrijver na.

De kracht van digitaal uitgeven is dat enorm veel boeken op de markt kunnen gegooid, boeken waarvoor wel interesse is, maar misschien niet genoeg om ze in drukvorm aan te bieden. Ik geef een voorbeeld van een onderwerp dat mijzelf zou kunnen interesseren. Ik vind geen boek over Marc Coucke of de ontstaansgeschiedenis van Omega Pharma. Evenmin is er een biografie te vinden over zijn achterneef, Roland Duchatelet, die eveneens van onbemiddeld studentje tot multimiljardair uitgroeide. Zulke boeken zou ik kopen.
Zo zijn er duizenden onderwerpen waar een paar duizend mensen in geïnteresseerd is. Een paar duizend, maar niet genoeg om de kost van het drukken, promotie en distributie te betalen. Wel genoeg om het digitaal uit te geven. Dat digitaal boek zou bovendien ook binnen tien jaar, wanneer ik op pensioen ga en meer tijd heb om te lezen, nog makkelijk verkrijgbaar zijn.

Ik zou als jong gepensioneerde Het Smelt van Lize Spit in gedrukte vorm lezen en als ik van het strand terugkeer ook nog even bladeren in die nu nog niet bestaande biografie van Marc Coucke. Ik zou blij zijn dat ik voor die laatste maar de helft van 20 euro moet betalen.
Ziedaar de markt voor E-boeken. Ziedaar ook de tekortkoming. Het aantal titels in ons taalgebied is nog veel te klein. In Amerika is dat niet zo. Alleen al bij Smashwords heeft de gemiddelde Amerikaan de keuze uit ongeveer 300.000 boeken. In heel ons taalgebied zijn er maar 30.000 te koop, waarvan de meeste ook in gedrukte vorm verkrijgbaar.
De consument in Amerika is een eenling zoals de consument hier. De eenling gaat op zoek naar dat ene boek dat hem enthousiasmeert. De kans is groter dat de eenling dat boek in het Engels vindt dan in het Nederlands. Er is een kritische massa aan uitgegeven boeken nodig om de verkoop doen aan te slaan. Werk op de plank voor de Indies onder ons.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten